کتاب آفرینش در دعای عرفه

بیان نعمت هایی که از آنها غافلیم از زبان سیدالشهداء (ع)

کتاب آفرینش در دعای عرفه

بیان نعمت هایی که از آنها غافلیم از زبان سیدالشهداء (ع)

مباحث زیست شناسی از جمله رویش گیاهان و آفرینش جانوران و انسان شواهدی هستند که بسیاری از موارد در آیات قرآن برای بیان نظم آفرینش، توحید و هدفمند بودن خلقت به آنها اشاره شده است. امام عارفان حضرت حسین بن علی (ع) به تبعیت از این روش قرآنی در دعای شریف عرفه آنگاه که به عجز و ناتوانی خود و همه احصاء کنندگان در ذکر و شمارش نعمتهای الهی اعتراف می نماید، به گوشه هایی از مواهب الهی در آفرینش انسان اشاره نموده است که از دیدگاه علم ژنتیک، جنین شناسی و فیزیولوؤی قابل بحث می باشد. فرازهای زیست شناسی در این دعا علاوه برآنکه می تواند رهنمود و بابی در جهت نگرش عرفانی به علم زیست شناسی و ارائه روشهای آموزش و مطالعات دینی با بهره گیری از علوم تجربی باشد ، اهمیت توجه به محافظت و حراست از ذخایر ژنتیکی برای حفظ سلامت نسلهای آینده و مراقبتهای بهداشتی در دوران جنینی را متذکر می گردد.همچنین توجه امام (ع) به اندامها و اعضای مختلف بدن در این دعا بیانگر این حقیقت است که هریک از اعضای بدن هرچند ظاهرا کوچک و کم اهمیت، نعمتی ارزشمند و موهبتی الهی محسوب می شوند و رسم شکر گزاری، حفظ این امانتهای الهی و بهره گیری از آنها در راه مطلوب و مورد رضای خالق آنهاست.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

ضمائم کبد

پنجشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۴۹ ب.ظ

وَاءَفْلاذِ حَواشى کَبِدى
قطعه های اطراف کبدم


Image result for ‫ضمایم کبد‬‎

حقایق جالب درباره سیستم گوارش بدن انسان

کبد بزرگترین اندام داخلی است و بیش از ۵۰۰ عملکرد مختلف از جمله مبارزه با عفونت و خنثی کردن سموم دارد.

به محض اینکه مواد غذایی وارد خون شدند خون آن را به دقت بررسی می کند این کار را کبد انجام می دهد. کبد یکی از ارگانهای بزرگ بدن است و در سمت راست بدن کنار لوله گوارش قرار دارد. همچنین برای کمک به هضم غذا صفرا ترشح می کند. کبد اولین جایی است که مواد غذایی گرفته شده از غذا وارد آن می شود. خون این مواد را مستقیماً قبل از اینکه به جای دیگر بدن ببرد وارد کبد می کند چون کبد مواد غذایی را پردازش می کند و مواد مضر یا زائد آن را تصفیه می کند. بسیاری از مواد زائد را به صفرا تبدیل می کند و به دوره کوچک می فرستد تا در هضم غذا کمک کند یا به کیسه صفرا می فرستد تا در آن ذخیره شود .

کبد حتی میزان مواد غذایی مورد نیاز بدن و مقدار اضافی که باید ذخیره شود را مشخص می کند . (مثلاً کبد ویتامین خاص و نوعی قند که بدن برای تبدیل به انرژی نیاز دارد را ذخیره می کند) هر چیزی که از کبد عبور می کند مورد بررسی قرار می گیرد و سپس مواد غذایی از طریق خون به سایر قسمتهای بدن برده می شود.


  • بهروز ملایری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی