توحید در دعای عرفه
«صحیفه امام، جلد 19، صفحه 356)
ما باید مردم را با توحید آشنا کنیم، علماى اعلام باید مردم را با توحید آشنا کنند، با معارف الهى آشنا کنند. «أَ لغیرک مِنَ الظُهُور ما لَیسَ لَک»؛ دعاى عرفه حضرت سید الشهدا- سلام اللَّه علیه- «متى غِبْت حتى تحتاج الى» چه. قرآن هم همین است، هر کدام یک زبانى دارد. قرآن نازل شده تا اینجا رسیده است و ادعیه ائمه ما- علیهم السلام- به حسب تعبیر بعض مشایخ، «قرآن صاعد» است و هر چه مسائل بخواهید، در ادعیه هست. زبان ادعیه با زبان عادىاى که احکام مىخواهند بگویند دوتاست. زبان ادعیه با زبان فلسفه هم دوتاست، با زبان عرفان علمى هم دوتاست، یک زبان دیگرى است ما فوق اینها، منتها زبان فهم مىخواهد، باید کسانى که آن زبان را مىفهمند توجه کنند. قرآن یک نعمتى است که همه ازش استفاده مىکنند، اما استفادهاى که پیغمبر اکرم مىکرده است از قرآن، غیر استفادهاى است که دیگران مىکردند. انّما یعرف القرآن من خُوطِبَ به، دیگران نمىدانند، ماها یک ذرهاى، یک چیزى، یک خیالاتى پیش خودمان داریم، آن که قرآن برش نازل شده مىداند چیست، چه جور نازل شده، کیفیت نزول چیست، چه مقصد در این نزول است و محتوا چیست و غایت این کار چیست، او مىداند. آنهایى هم که به تعلیم او تربیت شدهاند، آنها هم براى خاطر تربیت او مىدانند. هنر انبیا این بوده است که مسائل را، مسائل دقیق عرفانى را با یک لفظى مىگفتند که هر کسى یک جورى ازش، خودش مىفهمیده، ولى واقعش مال آنهایى است که بالاتر از این افقشان است، و این هنر در قرآن از همه جا بالاتر است و در ادعیه هم هست. (
- ۹۷/۰۸/۰۲