کتاب آفرینش در دعای عرفه

بیان نعمت هایی که از آنها غافلیم از زبان سیدالشهداء (ع)

کتاب آفرینش در دعای عرفه

بیان نعمت هایی که از آنها غافلیم از زبان سیدالشهداء (ع)

مباحث زیست شناسی از جمله رویش گیاهان و آفرینش جانوران و انسان شواهدی هستند که بسیاری از موارد در آیات قرآن برای بیان نظم آفرینش، توحید و هدفمند بودن خلقت به آنها اشاره شده است. امام عارفان حضرت حسین بن علی (ع) به تبعیت از این روش قرآنی در دعای شریف عرفه آنگاه که به عجز و ناتوانی خود و همه احصاء کنندگان در ذکر و شمارش نعمتهای الهی اعتراف می نماید، به گوشه هایی از مواهب الهی در آفرینش انسان اشاره نموده است که از دیدگاه علم ژنتیک، جنین شناسی و فیزیولوؤی قابل بحث می باشد. فرازهای زیست شناسی در این دعا علاوه برآنکه می تواند رهنمود و بابی در جهت نگرش عرفانی به علم زیست شناسی و ارائه روشهای آموزش و مطالعات دینی با بهره گیری از علوم تجربی باشد ، اهمیت توجه به محافظت و حراست از ذخایر ژنتیکی برای حفظ سلامت نسلهای آینده و مراقبتهای بهداشتی در دوران جنینی را متذکر می گردد.همچنین توجه امام (ع) به اندامها و اعضای مختلف بدن در این دعا بیانگر این حقیقت است که هریک از اعضای بدن هرچند ظاهرا کوچک و کم اهمیت، نعمتی ارزشمند و موهبتی الهی محسوب می شوند و رسم شکر گزاری، حفظ این امانتهای الهی و بهره گیری از آنها در راه مطلوب و مورد رضای خالق آنهاست.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

نعمت رکوع و سجود

دوشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۰۱:۱۴ ب.ظ

وَحَرَکاتِ رُکُوعى وَسُجُودى


 =========================سیستم حرکتی بدن انسان

Musculoskeletal system یا Locomotor system مجموعه ای از بافت ها است که به او توانایی حرکت و جابجایی میدهد. این سیستم از مجموعه استخوان ها (که به آن اسکلت میگویند)، عضلات، تاندون ها، لیگامان ها، مفاصل و دیگر بافت های همبندی تشکیل میشود.

سازه اصلی سیستم حرکتی بدن انسان استخوان های او است. این استخوان ها با نظم مشخصی در کنار یکدیگر قرار میگیرند تا سیستم اسکلتی را بسازند. این سازه یک ساختار محکم و مقاوم را ایجاد میکند تا دیگر ارگان ها و اعضای بدن به آن متصل شوند. یا بر روی آن قرار میگیرند و یا در داخل آن. در بعضی قسمت ها مانند مغز یا قفسه سینه استخوان ها اعضاء حیاتی بدن را محصور کرده و از آن حفاظت میکنند.


اسکلت نه فقط چهارچوب و محل اتکای دیگر اعضای بدن است بلکه قابلیت تغییر شکل را دارد. این قابلیت از طریق مفاصل ایجاد میشود. مفصل مکانی است که دو استخوان در کنار یکدیگر قرار گرفته و میتوانند در کنار هم حرکت کنند. پس حرکت مجموعه استخوان ها در کنار هم این قابلیت را به اسکلت میدهد که بتواند دائما شکل کلی خود را عوض کند.

برای به حرکت درآوردن استخوان ها عضلاتی بر روی آنها متصل میشوند. هر عضله حداقل در دو محل مجزا به دو استخوان متفاوت متصل میشود. انقباض عضله موجب تغییر شکل آن شده و این تغییر شکل با انتقال نیرو به محل اتصال به استخوان ها موجب حرکت آنها میشود. به این ترتیب استخوان ها میتوانند وضعیت خود را نسبت به همدیگر تغییر دهند یا به عبارت دیگر حرکت کنند. این حرکت موجب میشود تا انسان بتواند بر محیط زندگی خود تاثیر گذاشته و آن را تغییر دهد. حرکت اندام های تحتانی از طریق اعمال نیرو بر زمین میتواند موجب تغییر مکان کل اسکلت بر روی زمین شود. به این ترتیب است که انسان راه میرود و جای خود را بر روی زمین تغییر میدهد.

قسمت دیگر سیستم حرکتی بدن انسان تاندون یا زردپی است. در بسیاری نقاط عضلات مستقیما به استخوان متصل نمیشود بلکه این اتصال را از طریق بافتی دیگر به نام تاندون انجام میدهد. تاندون طناب بافتی محکمی است که از یک سر به عضله متصل شده و از طرف دیگر به استخوان وصل میشود. تاندون نیروی حاصل از انقباض عضله را به استخوان منتقل میکند.

با اینکه استخوان های در محل مفصل در کنار هم قرار گرفته و حرکت میکنند ولی قرار گرفتن و حرکت نیاز به یک اتصال پایدار و متحرک دارد. این پایداری عمدتا به توسط رباط ها یا لیگامان ها صورت میگیرد. رباط یا لیگامان پرده بافتی محکمی است که دو سر آن به دو استخوان که در مفصل کنار هم قرار گرفته اند متصل میشود. این اتصال محکم موجب میشود تا استخوان ها در محل مفصل در کنار هم باقی بمانند و از هم دور نشوند و در عین حال به علت خاصیت انعطاف پذیری که رباط دارد به استخوان ها اجاره میدهد تا در محل مفصل در کنار هم حرکت کنند.

غضروف ها قسمت دیگر سیستم حرکتی هستند که در انتهای استخوان ها جایی که آنها در محل مفصل در کنار هم قرار میگیرند وجود دارند. غضروف به صورت لایه ای انتهای استخوان را میپوشاند و سطح آن را صاف و لغزنده میکند. غضروف به استخوان ها این امکان را میدهد تا با کمترین اصطکاک بتوانند در محل مفصل در کنار هم حرکت کنند.

سیستم حرکتی بدن انسان از یک طرف یک سیستم زیستی و زنده است و تابع قوانین حاکم بر آن و از طرف دیگر یک سیستم مکانیکی است و بنابراین از قوانین ثابت علم مکانیک پیروی میکند. روابط حاکم بر نحوه حرکت اجزاء این سیستم پیچیده را بیومکانیک Biomechanics میگویند. بیومکانیک یا مکانیک زیستی علمی است که توضیح میدهد چه نیروهایی به سیستم حرکتی بدن انسان وارد میشوند و این نیروها چگونه موجب حرکت استخوان ها میگردند. علم بیومکانیک در فهم نحوه اختلال در این سیستم و بیماری های آن به ما کمک میکند.

هر جزئی از سیستم حرکتی بدن انسان میتواند دچار اختلال شده و این اختلال موجب بیماری و بروز علائمی مانند درد، محدودیت حرکتی، تورم یا لنگش میشود. با فهم بهتر کارکرد اجزاء این سیستم و نحوه عملکرد آن بعنوان یک کل، میتوان بیماری های آن را هم بهتر شناخت.

  • بهروز ملایری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی