کتاب آفرینش در دعای عرفه

بیان نعمت هایی که از آنها غافلیم از زبان سیدالشهداء (ع)

کتاب آفرینش در دعای عرفه

بیان نعمت هایی که از آنها غافلیم از زبان سیدالشهداء (ع)

مباحث زیست شناسی از جمله رویش گیاهان و آفرینش جانوران و انسان شواهدی هستند که بسیاری از موارد در آیات قرآن برای بیان نظم آفرینش، توحید و هدفمند بودن خلقت به آنها اشاره شده است. امام عارفان حضرت حسین بن علی (ع) به تبعیت از این روش قرآنی در دعای شریف عرفه آنگاه که به عجز و ناتوانی خود و همه احصاء کنندگان در ذکر و شمارش نعمتهای الهی اعتراف می نماید، به گوشه هایی از مواهب الهی در آفرینش انسان اشاره نموده است که از دیدگاه علم ژنتیک، جنین شناسی و فیزیولوؤی قابل بحث می باشد. فرازهای زیست شناسی در این دعا علاوه برآنکه می تواند رهنمود و بابی در جهت نگرش عرفانی به علم زیست شناسی و ارائه روشهای آموزش و مطالعات دینی با بهره گیری از علوم تجربی باشد ، اهمیت توجه به محافظت و حراست از ذخایر ژنتیکی برای حفظ سلامت نسلهای آینده و مراقبتهای بهداشتی در دوران جنینی را متذکر می گردد.همچنین توجه امام (ع) به اندامها و اعضای مختلف بدن در این دعا بیانگر این حقیقت است که هریک از اعضای بدن هرچند ظاهرا کوچک و کم اهمیت، نعمتی ارزشمند و موهبتی الهی محسوب می شوند و رسم شکر گزاری، حفظ این امانتهای الهی و بهره گیری از آنها در راه مطلوب و مورد رضای خالق آنهاست.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

مسخر ساختن زمین

يكشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۰۶:۲۴ ب.ظ

وَما اَقلَّتِ الاَْرْضُ مِنّى

و آنچه را زمین از من بر خود گرفته

نتیجه تصویری برای آرامش زمین

این موضوع دوبار در قرآن ذکر شده است؛ یک بار در سوره نمل که می‏فرماید: (أَمَّنْ جَعَلَ الْأَرْضَ قَراراً وَ جَعَلَ خِلالَها أَنْهاراً وَ جَعَلَ لَها رَواسِیَ وَ جَعَلَ بَیْنَ الْبَحْرَیْنِ حاجِزاً أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْلَمُونَ)(1)؛ آیا آن کس که زمین را جایگاه امن و آسایش شما قرار داد، در درون آن رودها گذاشت، کوه‏ها برای آن قرارداد و میان دو دریا مانعی نهاد آیا معبود دیگری همراه خدا هست؟ بلکه اکثر مردم نمی‏دانند.
بار دوم این حقیقت در سوره غافر آمده و می‏فرماید: (اللَّهُ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ قَراراً وَ السَّماءَ بِناءً وَ صَوَّرَکُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَکُمْ وَ رَزَقَکُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ ذلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ فَتَبارَکَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِینَ)(2)؛ خدا کسی است که زمین را جایگاه امن و آسایش و آسمان را همچون سقفی بالای سرتان قرار داد، شما را صورتگری کرد و صورتتان را نیکو آفرید و از نعمتهای پاک، شما را روزی داد؛ این است خداوند، پروردگار شما که بلند مرتبه و بزرگ است.
خداوندی که پروردگار جهانیان است. واضح است که تعبیر (جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ قَراراً) به معنای امن بودن خود زمین و امنیت حیات بر سطح آن می‏باشد؛ این دو مسأله هر چند با هم تفاوت دارند، ولی کاملاً با هم مرتبط هستند.
1. (جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ قَراراً) به معنای امن بودن ذاتی زمین است.
زمین سومین سیاره‏ای است که به دور خورشید می‏گردد. دو سیاره عطارد و زهره به ترتیب از زمین به خورشید نزدیک‏ترند و سیارات دورتر از خورشید نسبت به زمین به ترتیب عبارتند از: مریخ، مشتری، زحل، اورانوس، نپتون و پلوتو. علاوه بر این‏ها مداری مربوط به سیاراتی کوچک میان مریخ و مشتری وجود دارد که گمان می‏رود بقایای دهمین سیاره منظومه شمسی باشد که مدت‏ها قبل منفجر شده است.
همچنین محاسبات نجومی تعدادی از ستاره شناسان روسی احتمال وجود یازدهمین سیاره با نام بروسوپینا یا برینا را مطرح کرده که البته هنوز چنین سیاره‏ای رصد نشده است.
زمین سیاره‏ای صخره‏ای و شبه کروی با ابعاد زیر است:
میانگین قطر زمین: 742/12 کیلومتر، میانگین محیط زمین: 42/400 کیلومتر، مساحت سطح زمین: 000/000/510 کیلومتر مربع است که 149 میلیون کیلومتر مربع آن خشکی و 361 میلیون کیلومتر مربع آن را آب تشکیل می‏دهد. حجم زمین: 000/000/108 کیلومتر مکعب، متوسط چگالی زمین: 52/5 گرم بر سانتی متر مکعب، جرم زمین: 520/5 میلیون میلیون میلیون تن، میانگین چگالی سنگهای پوسته زمین: 2/5 گرم بر سانتیمتر مکعب، میانگین چگالی سنگهای گرانیتی تشکیل دهنده قارات: 2/7 گرم بر سانتیمتر مکعب، میانگین چگالی سنگ‏های بازالتی تشکیل دهنده کف اقیانوس‏ها :2/9 گرم بر سانتیمتر مکعب است.
آیا کسی زمین را جایگاه امن قرار داده است؟
میانگین چگالی سنگهای تشکیل دهنده پوسته زمین بین 2/5 تا 2/9 گرم بر سانتی‏متر مکعب است. مقایسه این میانگین با میانگین چگالی کلی زمین (25/5 گرم بر سانتی متر مکعب) نشان می‏دهد که چگالی ماده تشکیل دهنده زمین دائماً در حال افزایش از سطح به مرکز زمین است؛ به گونه‏ای که چگالی مرکز زمین 10 تا 5/13 گرم بر سانتی متر مکعب است. علت بالا بودن میانگین چگالی در نزدیکی مرکز زمین، وجود مقدار زیادی آهن و عناصر سنگین در دل زمین است، در حالی که میزان این عناصر سنگین به تدریج به سمت پوسته زمین، روند نزولی به خود می‏گیرد.
آهن تقریباً 9/35 از مجموع جرم زمین را تشکیل می‏دهد؛ بنابراین میزان آهن موجود در زمین نزدیک به هزار و پانصد میلیون میلیون میلیون تن می‏رسد. این مقدار آهن به شکل یک گلوله عظیم از آهن (90%) و نیکل (9%) و برخی عناصر سبک مانند سیلیکون، کربن، فسفر و گوگرد (1%) در دل زمین جا گرفته است. این قسمت، هسته زمین نامیده می‏شود و جرم آن معادل 31% جرم زمین و قطر آن حدود 5/5 قسمت از طول قطر زمین می‏باشد؛ اما بقیه آهن زمین (9/5 از وزن زمین) در سایر قسمتهای زمین با ضخامت تقریبی سه هزار کیلومتر (895/2 کیلومتر) پراکنده است. این مقدار آهن (9/5) مدام در حال کاهش بوده و میزان آهن در پوشش صخره‏ای زمین را به 6/5 می‏رساند. تمرکز این مقدار عظیم آهن و سایر عناصر سنگین در دل زمین یکی از عوامل استقرار و امن بودن سیاره زمین است.
اشاره قرآنی به حقیقت امن بودن زمین نشان می‏دهد که قرآن کلام الهی بوده و پیامبر خاتم‏9 در دعوی خود مبنی بر ارتباط با وحی، صادق بوده است؛ زیرا هیچکس در زمان پیامبر و تا قرنهای متمادی پس از ایشان اطلاعی از این حقیقت علمی نداشت؛ حقیقتی که انسان قرن بیستم آن را کشف نمود. خداوند در این مورد می‏فرماید: (إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها * وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها)(3)؛ آنگاه که زمین به شدت بلرزد و بارهای سنگین خود را بیرون ریزد. هرچند منظور از زلزله در اینجا زلزله آخرت به هنگام برانگیخته شدن انسانهاست اما واقعیت همراه با زلزله یکسان می‏باشد. مفسرین در گذشته می‏پنداشتند که منظور از بارهای سنگین در این آیه، اجساد مردگان و بار گناهان آنهاست که زمین آنها را برای حساب و کتاب الهی از درون خود بیرون می‏اندازد؛ اما باید گفت منظور از (أثقالُ الأرض: بارهای سنگین زمین) تنها مورد مذکور نمی‏باشد، بلکه بر طبق کشفیات علمی جدید، زمین در درون خود بارهایی سنگین دارد. آیة مذکور هم نشان دهنده پیشی گرفتن قرآن بر علوم بشری است؛ زیرا تا قرن بیستم هیچکس نمی‏دانست که زمین در درون خود بارهای سنگین دارد.
میانگین فاصله زمین از خورشید حدود صدو پنجاه میلیون کیلومتر برآورد شده است. وزن زمین با تدبیر عظیم الهی بر اساس قانون جاذبه این فاصله را مشخص کرده است. قانون جاذبه می‏گوید: نیروی جاذبه میان دو جسم با وزن هر دوی آنها رابطة مستقیم و با مربع فاصله میان آن دو رابطه معکوس دارد. این امر با فرمول زیر قابل نمایش است:

بدین معنی که در صورت افزایش وزن هر کدام از دو جسم، قوه جاذبه میان آن دو افزایش و در صورت افزایش فاصله، نیروی جاذبه میان آن دو کاهش می‏یابد. هماهنگی میان نیروی جاذبه و نیروی گریز از مرکز که زمین اولیه را به سمت خورشید سوق داد موجب شد تا با مشیت الهی فاصله زمین از خورشید مشخص گردد.
ارتباط مستحکم و منظم میان وزن زمین و خورشید بدین معناست که هرچقدر وزن یکی از این دو تغییر یابد وزن دیگری هم همان مقدار تغییر می‏یابد. این امر از جمله عوامل تثبیت فاصله زمین از خورشید، استقرار زمین در چرخش به دور محور خود و چرخش آن به دور خورشید در یک مدار معین است. موارد مذکور سبب تثبیت میزان انرژی دریافتی زمین از خورشید می‏شود و همین امر به نوبه خود موجب آمادگی و امنیت و ثبات زمین برای حیات می‏شود؛ زیرا میزان انرژی دریافتی سیارات از خورشید با فاصله آنها از خورشید و سرعت حرکت آنها به دور خورشید رابطه معکوس دارد؛ چنانکه ویژگیهای فیزیکی، شیمیایی و فلکی بی نظیر زمین سبب شده تا مهد حیات گیاهان، حیوانات و انسان‏ها شود.
مطالعات فیزیک زمین ثابت کرده است که زمین از تعدادی لایه‏های متمرکز پیرامون گلوله‏ای از آهن و نیکل به نام هسته زمین یا هسته داخلی زمین ساخته شده است. این لایه‏ها بر اساس ترکیب شیمیایی یا صفات مکانیکی آنها به این صورت تقسیم‏بندی می‏شود.

1. پوسته زمین‏
پوسته زمین از صخره‏های آتشین و محکمی تشکیل شده که در بیشتر مواقع با روکشی نازک از سنگهای رسوبی یا رسوبات (خاک) پوشانده شده است. سنگ‏های اسیدی و فوق اسیدی مانند گرانیت و صخره‏های گرانیتی (با میانگین چگالی 7/2 گرم بر سانتی متر مکعب) بیشتر در سطح قاره‏ها یافت می‏شود همچنانکه صخره‏های بازیک و فوق بازیک مانند بازالت و گابرو (با میانگین چگالی 9/2 گرم بر سانتی متر مکعب) کف دریاها و اقیانوس‏ها را پوشانده‏اند. میانگین ضخامت پوسته زمین در سطح قاره‏ها بین 35 تا 40 کیلومتر است؛ هرچند این عدد در زیر بلندی‏های زمین و کوه‏ها افزونتر می‏باشد. میانگین ضخامت پوسته تشکیل‏دهنده کف دریاها و اقیانوس‏ها بین‏5 تا 8 کیلومتر است.
2. پایین‏ترین قسمت پوسته صخره‏ای زمین‏
این قسمت از صخره‏های سخت تشکیل شده است. در سطح قاره‏ها این سنگ‏ها بیشتر از نوع سنگهای اسیدی و فوق اسیدی بوده و ضخامت آنها به 85 کیلومتر می‏رسد؛ این در حالی است که بیشتر سنگ‏های زیر دریاها و اقیانوس‏ها از نوع سنگ‏های بازیک وفوق بازیک است که ضخامت آنها در حدود 60 کیلومتر می‏باشد. سطح انقطاعی از امواج لرزشی به نام انفصال موهو(4) این لایه را از پوسته زمین جدا می‏کند.

3. سست کره‏
صخره‏های این قسمت، نرم و شبه مذاب هستند (ذوب جزئی در حد 1/0) ضخامت این لایه بین 280 تا 335 کیلومتر بوده و منبع بسیاری از فعالیت‏های زمین مانند زلزله، آتشفشان، حرکت صفحات پوسته سنگی زمین و تشکیل کوه و رشته کوه همین قسمت می‏باشد.

4. گوشته میانی زمین‏
از مواد سخت و متراکم تشکیل شده و ضخامت آن حدود 270 کیلومتر است. در پایین و بالای این لایه، سطوح امواج لرزشی ناشی از زلزله قرار دارد؛ یکی از این سطوح در عمق 400 کیلومتری و دیگری در عمق 670 کیلومتری از سطح زمین یافت می‏شود.

5. قسمت پایینی گوشته زمین‏
این قسمت از مواد سخت تشکیل شده و روی هسته مایع زمین قرار دارند. در بالای این لایه یکی از سطوح قطع امواج لرزشی ناشی از زلزله در عمق 670 کیلومتری از سطح زمین قرار دارد. در پایین این لایه هم لایه‏ای انتقالی و شبه مذاب وجود دارد که آن را از هسته مایع زمین در عمق 885/2 کیلومتری از سطح زمین جدا می‏کند؛ بنا براین ضخامت این لایه حدود 215/2 کیلومتر برآورد می‏شود.

6. هسته مایع زمین (قسمت بیرونی هسته زمین)
این لایه، پیرامون هسته جامد زمین را احاطه کرده و تقریباً دارای همان ترکیب شیمیایی قسمت مذکور است. ضخامت این لایه حدود 275/2 کیلومتر(از عمق 885/2 کیلومتری تا عمق 160/5 کیلومتری زیر زمین) تخمین زده می‏شود. دو لایه انتقالی شبه مذاب، آن را از دو لایه بالایی و پایینی جدا می‏کنند؛ بزرگترین این دو لایه، لایه پایینی است که ضخامت آن حدود 450 کیلومتر برآورد می‏شود.

7. هسته جامد زمین (هسته داخلی زمین)
این لایه یک گلوله بزرگ از آهن (90%) و نیکل (9%) را شامل می‏شود.
1% بقیه را عناصر سبکی مانند سیلیکون، کربن، گوگرد و فسفر تشکیل می‏دهند. این ترکیب تقریبا همان ترکیب شهاب سنگ‏های آهنی است که سالانه میلیون‏ها تن از آن به زمین می‏رسد؛ این شهاب سنگ‏ها ناشی از انفجار برخی اجرام آسمانی است. بررسی شهاب سنگ‏هایی که بر روی زمین فرود می‏آید این ساختار داخلی زمین را تایید می‏کند؛ همچنان که اندازه‏گیری جاذبه زمین و لرزش‏های ناشی از زلزله، تأیید کننده این مسئله است.
اگر ساختار داخلی زمین به این صورت نبود، نه میدان مغناطیسی زمین و نه نیروی جاذبه آن شکل می‏گرفت. در صورت عدم وجود نیروی جاذبه زمین، اتمسفر گازی و آبی این سیاره از آن دور می‏شد و زندگی غیر ممکن می‏گشت. در صورت عدم وجود میدان مغناطیسی زمین، پرتوهای کیهانی و شتابان خورشید و سایر ستارگان آسمان، این سیاره را نابود می‏کرد.
زمین در مداری بیضی شکل با فاصله زاویه‏ای اندک و با سرعتی حدود 30 کیلومتر در ثانیه به دور خورشید می‏گردد. بنابراین حدود 25/365 روز طول می‏کشد تا یک بار به دور خورشید بچرخد. زمین با سرعتی حدود 30 کیلومتر در دقیقه در خط استوا به دور محور خود در حال گردش است و با این سرعت در یک روز تقریباً 24 ساعته، یک بار به دور خود می‏چرخد. روز و شب، این 24 ساعت را میان خود تقسیم می‏کنند. به علت تمایل محور چرخش زمین بر صفحه مداری با زاویه‏ای تقریباً معادل 5/66 درجه (5/23 درجه)، ساعات روز و شب بر اساس فصول سال تغییر می‏کند.
زمین حرکات متعددی دارد از جمله: وضعی، انتقالی، نوسان دوران آن حول محور خود، دوری و نزدیکی آن به خورشید در حرکت مداری و تغییر تدریجی حرکت آن برای‏ایجاد توازن حرکاتش با حرکت ماه و سایر سیارات منظومه شمسی و همچنین توازن حرکت آن با خورشید پیرامون مرکز کهکشان، با کهکشان و پیرامون مرکز کهکشانی؛ همه این حرکات به کنترل و دقت نیاز دارد تا هم خود زمین آرام و امن باشد و هم محل استقرار حیات بر سطح آن. در این مورد کافی است به نقش کوه‏ها در تثبیت زمین و کاهش نوسان آن هنگام چرخش به دور محور خود اشاره کنیم، نقش کوه‏ها در این امر دقیقاً همانند نقش تکه‏های سرب پیرامون لاستیک ماشین‏هاست که موجب کاهش میانگین نوسان آنها می‏شود.
2. (جَعَلَ الْأَرْضَ قَراراً) به معنای امنیت زمین برای موجودات ساکن در آن: یکی از معانی امن بودن زمین ایجاد شرایط مناسب برای حیات در سطح آن است؛ در بین این شرایط می‏توان به مقدار جاذبه زمین اشاره کرد که هم اتمسفر گازی و آبی این سیاره و هم موجودات زنده سطح آن را نگه می‏دارد. آب نیز که عنصر حیات به شمار می‏رود به وفور در زمین یافت می‏شود تا جایی که دانشمندان، این سیاره را سیاره آبی نام نهاده‏اند. میزان آب‏های موجود در سطح زمین 1360 میلیون کیلومتر مکعب برآورده می‏شود. آب 71% سطح زمین را به خود اختصاص داده است در حالی که خشکی‏ها تنها 29% مساحت زمین را پوشانده‏اند.
همچنین گاز اکسیژن یکی از عوامل اساسی حیات بر روی زمین به شمار می‏رود. خداوند برای سیاره ما یک اتمسفر گازی با جرم تقریبی پنج هزار میلیون میلیون تن و ضخامت چندین هزار کیلومتر از سطح دریا آفریده است؛ فشار موجود در این اتمسفر حدود یک کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است که همراه با افزایش ارتفاع فشار آن تا یک میلیونم میزان مذکور کاهش می‏یابد. قسمت پایینی این اتمسفر گازی (از ارتفاع 6 کیلومتری از سطح دریا تا ارتفاع 20 کیلومتری) حدود 66% کل جرم اتمسفر را به خود اختصاص داده است. این قسمت از گازهای نیتروژن (1/78)، اکسیژن (21%)، آرگون (093%) و دی‏اکسید کربن (03%) تشکیل شده است؛ البته مقادیر بسیار اندکی بخار آب و گازهای دیگر هم در آن یافت می‏شود.
اگر اتمسفر گازی زمین از چنین ترکیبی برخوردار نبود زندگی بر روی زمین شکل نمی‏گرفت. همچنین جرم، ابعاد و فاصله زمین از خورشید با نهایت دقت تنظیم شده است به گونه‏ای که اگر زمین اندکی کوچک‏تر از اندازه فعلی آن بود، از خورشید دور شده، بسیاری از انرژی خود را از دست می‏داد و نمی‏توانست اتمسفر گازی و آبی خود را حفظ کند؛ در نتیجه ادامه حیات بر روی زمین غیرممکن می‏شد. اگر زمین اندکی بزرگتر از مقدار کنونی آن بود به خورشید نزدیک شده و حرارت خورشید آن را می‏سوزاند؛ در این صورت قدرت این سیاره برای جذب اشیا آنچنان افزایش می‏یافت که مانع حرکت شده، از رشد کامل موجودات زنده جلوگیری و توازن دمایی سطح آن را مختل می‏کرد.
طول مدت هر سال در زمین به فاصله آن از خورشید بستگی دارد. مقدار ساعات شبانه روز هم ناشی از سرعت چرخش زمین به دور محور خود و اندازه و ابعاد آن است. جابجایی فصول نیز به تمایل محور گردش زمین بر صفحه مداری بستگی دارد؛ در صورت عدم تمایل این محور، جابجایی فصل‏ها رخ نمی‏داد و سیستم زندگی دچار اختلال می‏شد.
اگر شکاف پوسته قاره‏ای زمین و دور شدن صفحه‏های آن از یکدیگر و برخورد با سایر صفحات نبود نه کوهی شکل می‏گرفت، نه آتشفشانی رخ می‏داد و نه زمین لرزه‏ای به وقوع می‏پیوست. همه این موارد از نشانه‏های پویایی زمین و از عوامل نوشدن و تثبیت و تشکیل فلزات در پوشش صخره‏ای آن به شمار می‏روند؛ همچنانکه تشکیل خاک، چرخه آب و صخره‏ها، ایجاد قاره‏ها و نابودی آنها ، تشکیل اقیانوس‏ها، گسترش وآنگاه بسته شدن و نابودی آنها، همه وهمه ناشی از موارد فوق الذکر است. این حرکات، نقشی اساسی در آماده کردن زمین برای پذیرش حیات و آبادانی ایفا کرده و می‏کنند.
پس امنیت ذاتی زمین و آماده شدن آن برای حیات از همین مسائل نشأت می‏گیرد؛ امری که با وجود حرکات متعدد زمین، سیر آن در پهنه گیتی و خطرات فراوانی که آن را در بر گرفته است، سبب شده تا با اراده الهی حیات در سطح این سیاره شکل گیرد. همة این‏ها آیات الهی هستند تا مردم متوجه حمایت خداوند شده و نیازمندی خود به رحمت و عنایت او را در همه حال احساس کنند. پس پاک و منزه است خداوندی که هزار و چهارصد سال پیش این آیات را نازل کرد:
‏(أَمَّنْ جَعَلَ الْأَرْضَ قَراراً وَ جَعَلَ خِلالَها أَنْهاراً وَ جَعَلَ لَها رَواسِیَ وَ جَعَلَ بَیْنَ الْبَحْرَیْنِ حاجِزاً أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْلَمُونَ)(5)؛ آیا آنکس که زمین را جایگاه امن وآسایش شما قرار داد، در درون آن رودها گذاشت، کوه‏ها برای آن قرارداد و میان دو دریا مانعی نهاد آیا معبود دیگری همراه خدا هست بلکه اکثر مردم نمی‏دانند.
‏(اللَّهُ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ قَراراً وَ السَّماءَ بِناءً وَ صَوَّرَکُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَکُمْ وَ رَزَقَکُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ ذلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ فَتَبارَکَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِینَ)(6)؛ خدا کسی است که زمین را جایگاه امن و آسایش شما قرار داد و آسمان را همچون سقفی بالای سرتان قرار داد و شما را صورت‏گری کرد و صورتتان را نیکو آفرید و از نعمت‏های پاک شما را روزی داد، این است خداوند پروردگار شما. پس بلند مرتبه و بزرگ است خداوندی که پروردگار جهانیان است.

پی نوشت ها:
1) سوره نمل: آیه 61.
2) سوره غافر: آیه 64.
3) سوره زلزال: آیات 2-1.
4) The moho Discontinviy.
5) سوره غافر: آیه 64.
6) سوره نمل: آیه 61.
منبع: پرسمان دانشجویی http://quran.porsemani.ir

  • بهروز ملایری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی