کتاب آفرینش در دعای عرفه

بیان نعمت هایی که از آنها غافلیم از زبان سیدالشهداء (ع)

کتاب آفرینش در دعای عرفه

بیان نعمت هایی که از آنها غافلیم از زبان سیدالشهداء (ع)

مباحث زیست شناسی از جمله رویش گیاهان و آفرینش جانوران و انسان شواهدی هستند که بسیاری از موارد در آیات قرآن برای بیان نظم آفرینش، توحید و هدفمند بودن خلقت به آنها اشاره شده است. امام عارفان حضرت حسین بن علی (ع) به تبعیت از این روش قرآنی در دعای شریف عرفه آنگاه که به عجز و ناتوانی خود و همه احصاء کنندگان در ذکر و شمارش نعمتهای الهی اعتراف می نماید، به گوشه هایی از مواهب الهی در آفرینش انسان اشاره نموده است که از دیدگاه علم ژنتیک، جنین شناسی و فیزیولوؤی قابل بحث می باشد. فرازهای زیست شناسی در این دعا علاوه برآنکه می تواند رهنمود و بابی در جهت نگرش عرفانی به علم زیست شناسی و ارائه روشهای آموزش و مطالعات دینی با بهره گیری از علوم تجربی باشد ، اهمیت توجه به محافظت و حراست از ذخایر ژنتیکی برای حفظ سلامت نسلهای آینده و مراقبتهای بهداشتی در دوران جنینی را متذکر می گردد.همچنین توجه امام (ع) به اندامها و اعضای مختلف بدن در این دعا بیانگر این حقیقت است که هریک از اعضای بدن هرچند ظاهرا کوچک و کم اهمیت، نعمتی ارزشمند و موهبتی الهی محسوب می شوند و رسم شکر گزاری، حفظ این امانتهای الهی و بهره گیری از آنها در راه مطلوب و مورد رضای خالق آنهاست.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

سرانگشتان

چهارشنبه, ۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۰۱ ب.ظ

وَاَطرافُِ اَنامِلى

و اطراف سرانگشتان



566

شگفتی های سرانگشتان دست در قرآن
جام جم آنلاین: آیا انسان می پندارد که ما نمی توانیم استخوان هایش را جمع آوری کنیم ؛آری ! ما قادریم که حتی شیارهای انگشتانش را هم درست (و منظم) گردانیم. (قیامت 3 و 4) شناسایی انسان ، این موجود ناشناخته ، بزرگترین هدف علوم پزشکی است.

در این علوم دانشمندان برآنند تا این مجموعه پیچیده را در حال سلامت و بیماری بشناسند و طرز پیدایش ساختمان و کار هر عضو را به خوبی مطالعه نمایند.یکی از علومی که باید پیوسته در کنار دین حرکت کند، علم پزشکی است که به علت دیدگاه های خاص و منحصر به فرد آن نسبت به مسائل انسانی ، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است که به مدد آن می توان به درک بهتری نسبت به مسائل گوناگون اسلامی رسید. در قرآن کریم آیات بی شماری وجود دارد که در مورد خلقت انسان و مراحل مختلف آن و بسیاری دیگر از شگفتی های علم پزشکی صحبت می کند که اگر به آن ، مجموعه غنی و بی نظیر سخنان معصومین (ع)، آرای حکمای الهی و به طور کلی مبانی فقه شیعه را نیز اضافه کنیم ، متوجه عظمت شگرف ولایتناهی دستورات الهی و اعجازانگیزی آنها می شویم. یکی از موارد بسیار جالب و شگفت انگیزی که موضوع بحث ما است ، شگفتی های انگشتان دست در قرآن کریم است. 
همان طور که می دانیم انگشت نگاری (Finge prints)یکی از روشهای بسیار مهم تشخیص هویت است که سبب شناسایی فرد شده و به تشخیص افراد بشر از یکدیگر کمک می کند. این برجستگی های پوستی یا همان خطوط انگشتان دست انسان از حدود ماه چهارم زندگی جنینی شکل می گیرد و این شکل گیری به قدری حساب شده و منتظم است که به رغم همه این تغییرات مختلف دوران رشد که در اعضای بدن انسان رخ می دهد، خطوط انگشتان به همان صورت اولیه و بدون کوچکترین تغییری باقی می ماند و به همین دلیل است که در تمام کره خاکی از هر نژاد و گروهی ، نمی توان دو نفر را پیدا کرد که خطوط انگشتان آنها یکسان و برابر باشد که این موضوع حتی در مورد دو قلوها صادق است و بر همین اساس است که در برخی مراکز، پزشکان و ماماها در زایشگاه از نوزادان انگشت نگاری می کنند. اگر چه این خطوط به اشکال مختلف مثل قوسی یا هلالی ، حلقوی ، مارپیچی و... موجود است اما آنچه بسیار جالب و شگفت انگیز است ، ظرافت و پیچیدگی منظم ، دقیق و حساب شده این طرحهای پوستی است که باعث شده اثر انگشتان به عنوان بهترین و قابل اعتمادترین امضای هر شخصی در آید، طوری که به هیچ وجه نمی توان آن را جعل کرد که این اساس هویت اشخاص در تمام کره زمین است . به عبارت دقیق تر بهترین مدرک جرم شناسی در تمام مراکز آگاهی و پلیس دنیا، همین انگشت نگاری است. بنابر این اگر از ما بپرسند اثر منحصر به فردی که بتوان به راحتی از روی آن شما را شناسایی کرد چه است ، می گوییم اثر انگشتان است که در میان این همه افراد در جهان از هر نژاد و جنسیتی که باشند، منحصر به فرد است. البته از روی شکل اسکلت یا جمجمه یا رنگ پوست می توان به راحتی به برخی خصوصیات نژادی یا محیط زندگی پی برد ولی هیچگاه نمی توان در هویت افراد مطمئن بود و اطمینان حاصل کرد. به همین دلیل است که در آیه شریفه ابتدا بحث نوک انگشتان مورد تاکید قرار گرفته تا شاید در خلقت خود بیشتر بیندیشیم و بیشتر آفریدگار خود را بشناسیم. 
اولین کسی که به طور قطعی ثابت کرد که اثر انگشت هیچ انسانی در روی کره زمین به هم شبیه نیست ، گالتن (Galton)از دانشمندان برجسته و مشهور انگلستان بود. در سال 1884میلادی هنگامی که در انگلستان این موفقیت به مراکز جرم شناسی و اداره پلیس دنیا گزارش شد از همان زمان انگشت نگاری به عنوان بهترین و مهمترین روش شناسایی و تشخیص هویت و اثبات جرم در تمام دنیا در آمد. به راستی آیات قرآن کریم ، 12 قرن و نیم قبل از کشف موضوع ، به آن اشاره نکرده است؛ آیا این یک دلیل قاطع و روشن برای اعجاز این کتاب آسمانی نیست؛! آیا این همه ظرافت های آفرینش را که خداوند در کتاب آسمانی خود فرموده و اکنون علم پیشرفته امروزی در برابر آن به وجود می آید خود برهانی عظیم بر زیبایی و صحت این فرموده حق نیست که: ما شما را آفریدیم ، پس چرا آفریننده را تصدیق نمی کنید؛(واقعه57) 
نکته بسیار جالب و متحیرکننده دیگر این است که دانشمندان تخمین زده اند، شانس این که دو نفر از نظر نقش آثار انگشت شبیه هم باشند، یک در 64هزار میلیون است. 
یعنی تنها زمانی ممکن است اثر برجستگی های نوک انگشتان در دو انسان مختلف اندکی شبیه هم شوند که جمعیت کنونی کره زمین 13 برابر میزان فعلی باشد. در کتاب مطالب شگفت انگیز قرآن چنین آمده است: همین آیه که اختلاف خطوط سرانگشتان را بیان می کند، موجب شد تا یک دانشمند آلمانی مسلمان شود. هنگامی که از این شخص پرسیدند چرا به دین اسلام گرویده است ، وی در جواب چنین گفت: «چگونه چنین چیزی ممکن است که ما در 50 سال اخیر ریزه کاری های کالبد انسان را دریافته ایم اما انسانی (منظور پیامبر اکرم (ص) است) در 14 قرن پیش از عصر ما آن را دریافته باشد و این چیزی نیست جز قول خدا.» حقیقتا اگر انسان در خلقت خود بنگرد و جزییات وجود خود را دریابد، از این همه نظم و شگفتی در وجود خود سر تعظیم در برابر ناظم عالم ، قاهر بر همه هستی ، با جبروت و با عظمت و بزرگوار فرود می آورد. گوته ، ریاضیدان برجسته و شاعر معروف آلمانی چنین می گوید: «ما در ابتدا از قرآن روگردان بودیم ، اما طولی نکشید که این کتاب (قرآن) توجه ما را به خود جلب نمود و ما را دچار حیرت ساخت تا آنجا که در برابر اصول و قوانین علمی و بزرگ آن سر تعظیم فرود آوردیم.»  علیرضا ابولفضلی http://www1.jamejamonline.ir
  • بهروز ملایری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی