کتاب آفرینش در دعای عرفه

بیان نعمت هایی که از آنها غافلیم از زبان سیدالشهداء (ع)

کتاب آفرینش در دعای عرفه

بیان نعمت هایی که از آنها غافلیم از زبان سیدالشهداء (ع)

مباحث زیست شناسی از جمله رویش گیاهان و آفرینش جانوران و انسان شواهدی هستند که بسیاری از موارد در آیات قرآن برای بیان نظم آفرینش، توحید و هدفمند بودن خلقت به آنها اشاره شده است. امام عارفان حضرت حسین بن علی (ع) به تبعیت از این روش قرآنی در دعای شریف عرفه آنگاه که به عجز و ناتوانی خود و همه احصاء کنندگان در ذکر و شمارش نعمتهای الهی اعتراف می نماید، به گوشه هایی از مواهب الهی در آفرینش انسان اشاره نموده است که از دیدگاه علم ژنتیک، جنین شناسی و فیزیولوؤی قابل بحث می باشد. فرازهای زیست شناسی در این دعا علاوه برآنکه می تواند رهنمود و بابی در جهت نگرش عرفانی به علم زیست شناسی و ارائه روشهای آموزش و مطالعات دینی با بهره گیری از علوم تجربی باشد ، اهمیت توجه به محافظت و حراست از ذخایر ژنتیکی برای حفظ سلامت نسلهای آینده و مراقبتهای بهداشتی در دوران جنینی را متذکر می گردد.همچنین توجه امام (ع) به اندامها و اعضای مختلف بدن در این دعا بیانگر این حقیقت است که هریک از اعضای بدن هرچند ظاهرا کوچک و کم اهمیت، نعمتی ارزشمند و موهبتی الهی محسوب می شوند و رسم شکر گزاری، حفظ این امانتهای الهی و بهره گیری از آنها در راه مطلوب و مورد رضای خالق آنهاست.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

مجاری بلع

دوشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۱۷ ب.ظ

و بلوع فارغ حبائل عنقی

لوله فرو دادن غذا و آشامیدنی ها در درون چنبره گردنم



حلق را می توان به یک چهارراه تشبیه کردکه محل تقاطع راههای عبور هوا و غذاست.این چهارراه حیاتی  در جلو با دهان، از بالا با بینی و از پایین با نای و مری ارتباط  دارد.

بلع فرآیندی ارادی- غیراردی است.

در قسمت ارادی مکانیسم بلع، زبان را به سمت بالا می بریم تا توده غذا را به عقب دهان سوق دهیم. این عمل سبب تحریک گیرنده های مکانیکی حلق و آغاز انعکاس بلع می شود.

در بخش غیرارادی مکانیسم بلع، زبان کوچک و اپی گلوت وارد عمل می شوند.

در زمان بلع به صورت غیرارادی زبان کوچک بالا رفته و راه بینی را می بندد و همزمان اپی گلوت پایین می آید تا راه نای بسته شود. اکنون نوبت به قطع تنفس می رسد. مرکز عصبی بلع در بصل النخاع با اثر مهاری خود روی مرکز عصبی تنفس که در مجاورتش قرار دارد، تنفس را برای مدت زمان کوتاهی قطع می کند.

در این زمان ماهیچه های حلق منقبض شده تا عمل بلع تمام شود و غذا وارد مری گردد.


حقایق جالب درباره سیستم گوارش بدن انسان

برای جلوگیری از ورود غذا و مایعات به ریه ها، اپیگلوت ورودی حنجره را می‌پوشاند.


هنگامی که چیزی می‏ بلعیم نای بسته می‏شود و غذا نمی تواند وارد آن شود. دو طرف مسیر هوا در دو طرف حلق گیرنده های حساسی تعبیه شده اندکه خطای احتمالی ورود غذا یا مواد خارجی به مسیر هوا را برطرف می کنند. اگر هنگامی که غذا می‏خورید مسیر هوا بسته نباشد، امکان دارد غذا وارد نای شود و دچار خفگی شوید، البته معمولا با سرفه کردن غذا برمی‏گردد و خطر برطرف می‏شود. غذا و مواد خارجی هم که به مسیر بالاتر بروند با فشار هوای شدید تر عطسه  ( سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت ) به بیرون پرتاب می شوند

  • بهروز ملایری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی